You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Naar aanleiding van de 25e herdenking van de genocide in Srebrenica, op 11 juli 2020, starten het Amsterdam Centre for European Studies (ACES) en de Amsterdam School for Regional, Transnational and European Studies (ARTES) van de UvA, en de Faculteit Militaire wetenschappen (NLDA) van de Defensieacademie een meerjarig interdisciplinair onderzoeksproject 'Facing Srebrenica en de toekomst van de herinnering in Europa'. In het onderzoek staan de visuele erfenis van Srebrenica en de VN-vredesmissie centraal en het belang daarvan voor de toekomst van de “nooit meer”-belofte in Europa.

Op verzoek van nabestaanden en het Srebrenica Memorial Center in Potočari, en met steun van Dutchbat-veteranen, wordt als onderdeel van dit onderzoek gebouwd aan een duurzaam toegankelijke online database. Deze zal een grote verzameling privéfoto’s omvatten die door Dutchbat-soldaten tijdens hun verblijf in de enclave in 1994 en 1995 zijn gemaakt van het leven in de enclave.

Het onderzoek wordt geleid door Erna Rijsdijk (Faculteit Militaire Wetenschappen, NLDA) en Guido Snel (ACES en ARTES, UvA). Met een videoclip roepen zij Dutchbat-veteranen op hun foto’s voor dit project met hen te delen:

Video

Facing Srebrenica is een initiatief van projectleider Erna Rijsdijk van de Defensieacademie en Guido Snel, onderzoeker Europese studies aan de UvA. Snel reisde eind 2019 af naar Srebrenica en doet in de week voorafgaand aan de herdenking op 11 juli in zeven episoden verslag van zijn ervaringen bij De Nederlandse Boekengids: over de verhalen die de overlevenden met zich meedragen en over onze en zijn eigen verhouding tot de oorlog.