For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Binnen de opleiding Journalistiek en media kun je kiezen uit twee tracks: Journalistiek en Research en redactie.
  • De track Journalistiek is primair gericht op het opleiden van schrijvende journalisten: landelijke dagbladen en tijdschriften en andere journalistieke (online) media met een breed publiek.
  • De track Research en redactie is een uniek programma dat professionals opleidt op het gebied van research en redactie voor audiovisuele media, waaronder nieuws- en actualiteitenprogramma’s, documentaires, educatieve tv-programma’s en digitale kanalen.

De master bestaat in beide afstudeervarianten uit een aaneengesloten reeks van intensieve werkgroepen, practica, workshops en hoorcolleges, aangevuld met een leerwerktraject van (ten minste) drie maanden.

Opbouw van het programma

Het 90 EC-programma bestaat uit drie onderling verbonden paden: wetenschappelijke vorming, ambachtelijke vorming en journalistieke verdieping en innovatie. Alle studenten van de opleiding volgen, behoudens de stageperiode en onderdelen uit de track, hetzelfde programma. Hierdoor ontstaat een jaargroep, die de opleiding vrijwel zonder uitzondering aaneengesloten afrondt.

Binnen het curriculum is het uitgangspunt dat de theoretische vakken hetzelfde zijn voor beide tracks en dat een deel van de praktijkvakken trackspecifiek zijn. Het praktijkdeel van het onderwijs vindt plaats in kleine groepen van 16-18 studenten (of subgroepen daarvan); het theoretische deel in een college met 36 of meer studenten.

Het programma van de beide tracks bestaat uit twee fasen. In de eerste fase (wetenschappelijke en ambachtelijke vorming) leer je de beginselen van het vak en het journalistieke handwerk. Je maakt kennis met de belangrijkste genres en gaat aan de slag met eigen producties. Er wordt aandacht besteed aan de historische achtergronden en actuele ontwikkelingen van het medialandschap. Je leert reflecteren op de werking van de journalistiek en verwerft inzicht in wetenschappelijke theorieën over het functioneren van de media. De tweede fase – na de stage – start in periode 3 van het tweede semester en is gericht op journalistieke verdieping en innovatie. Je oefent met uiteenlopende genres, maakt langere producties en volgt gespecialiseerde workshops over onderzoeksprojecten in een multimediale setting. De opleiding wordt afgerond met een scriptie of meesterproef.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Medialandschap
    Blok 1
    6

    Je krijgt een overzicht van de belangrijkste aspecten en ontwikkelingen in het hedendaagse (Nederlandse) medialandschap.

  • Inleiding Journalistiek en media
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    18

    Je ontwikkelt en beoefent de basisvaardigheden van het journalistieke ambacht (zoals schrijven, nieuws herkennen, interviewen, bronnenonderzoek).

  • Journalism Studies
    Blok 2
    6

    Je krijgt een overzicht van de wetenschappelijke bestudering van de journalistiek op basis van actueel, lopend onderzoek aan de UvA.

  • Verdieping journalistiek en media 1
    Blok 4
    Blok 5
    12

    Je verdiept je in journalistieke technieken, verzorgt zelfstandige producties en focust op reflectie en ethiek.

  • Onderzoek: Strategieën en methoden 1 + Stage
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    18

    Je loopt stage bij een (landelijk) kwaliteitsmedium met als onderdeel daarvan een auto-etnografie van deze werkervaring.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Verdieping journalistiek en media 2
    Blok 1
    Blok 2
    12

    Je verdiept je in multimediale vaardigheden met de nadruk op creativiteit, innovatie en onderzoeksjournalistiek.

  • Onderzoek: Strategieën en methoden 2 + Scriptie
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    18

    Je werkt aan je scriptie of meesterproef.

UvA Studiegids: Journalistiek en Media
  • Integratie tussen academische en beroepsgerichte oriëntatie

    De integratie tussen de academische en beroepsgerichte oriëntatie is zowel zichtbaar binnen individuele vakken als door het hele programma. In het vak Journalism Studies, waarin de wetenschappelijke tradities in de bestudering van de journalistiek worden behandeld, maak je bijvoorbeeld wekelijks opdrachten waarin je actuele thema’s in de journalistiek en media duidt aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Je leert de journalistieke praktijk te reflecteren en te duiden binnen bredere contexten zoals de multiculturele samenleving.

    De vaardigheden en technieken die je opdoet in de praktijkvakken hebben allemaal een sterk kritisch-reflectieve component, waarbij we voortdurend met elkaar de discussie aangaan over de manier waarop je als journalist functioneert in de samenleving. Daarbij is nadrukkelijk ruimte voor diverse opvattingen over het vak en de industrie.

    Om de aansluiting tussen wetenschap en beroepspraktijk verder te borgen, staan de academische vakken in het teken van actueel, lopend onderzoek van de academische staf van de master. Voor je scriptie sluit jouw onderzoek dan ook altijd aan op zowel de actualiteit als de laatste stand van zaken in de wetenschap.

  • Praktijkonderwijs

    Studenten worden gestimuleerd om te experimenteren met online, multimediale en platformspecifieke vormen, waaronder liveblogs, podcasts, instastories en datajournalistieke, interactieve en 360-gradenproducties. Hiermee geeft de opleiding invulling aan haar ambitie om creativiteit en innovatie bij haar studenten te stimuleren.

  • Stage

    Na de Multimediale redactiewerkplaats ga je op stage. De master oriënteert zich nadrukkelijk op de journalistieke kwaliteitsmedia. Dat blijkt ook uit de keuze voor stageplaatsen bij de landelijke dagbladen, televisiejournaals, actualiteitenrubrieken, onderzoeksjournalistieke collectieven en documentairemakers. Je leert journalistiek bedrijven op basis van de geldende professionele standaarden en ethische codes. Bovendien leer je op een onderbouwde manier kritisch te reflecteren op de journalistiek en je eigen handelen, hetgeen in de kwaliteitsjournalistiek de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden.

    Stageverleners voor Journalistiek omvatten o.a. het FD, NRC Handelsblad, Het Parool, de Volkskrant en Trouw. Stageverleners voor Research en redactie omvatten o.a. Argos, AT5, BNR, Brandpunt, documentairemakers, EenVandaag, het Jeugdjournaal, de Keuringsdienst van Waarde, het Klokhuis, Medialogica, de Monitor, Nieuwsuur, NOS, NRC Multimedia en RTL Nieuws. In voorkomende gevallen zijn er nog andere plekken mogelijk.

  • Verdieping en innovatie

    De tweede fase van de opleiding, na de stage, is grotendeels identiek aan die van de andere track, met een nadruk op journalistieke verdieping, creativiteit en innovatie.  Binnen de track Journalistiek volg je journalistieke en audiovisuele genres, waarin de beginselen van de belangrijkste genres op het gebied van achtergrondjournalistiek (reportage, achtergrondverhaal, reconstructie en profiel) verder worden uitgediept. Hierbij besteden we ook aandacht aan verhalende journalistiek en experimentele journalistieke vertelvormen.

    Je verdiept je ook in multimedia door het experimenteren met en ontwikkelen van formats voor innovatieve, multimediale vertelvormen, mede aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Aan bod komen onder andere de journalistieke podcast en multimediale werkwijzen en producties

  • Onderzoeksjournalistiek

    In het Multimediaal onderzoeksjournalistiek project, het afsluitende praktijkonderdeel voordat je met je scriptie of meesterproef begint, komen alle vaardigheden en verworven inzichten uit de opleiding samen. Studenten Journalistiek en Research en redactie werken in teams aan een onderzoeksjournalistiek project dat resulteert in een publiceerbare multimediale productie. Ter afsluiting houden de teams een pitch voor hun docenten en medestudenten, maar ook voor hoofdredacteuren en chefs van verschillende kwaliteitsmedia.

  • Scriptie en meesterproef

    Ter afsluiting van de opleiding kunnen studenten kiezen tussen het maken van een scriptie of een meesterproef.

    • Voor je scriptie kun je kiezen uit vooropgestelde thema’s die aansluiten op actueel, lopend onderzoek van de academische staf van de opleiding. Regelmatig leiden scripties tot publicaties in dagbladen, vaktijdschriften, websites en zelfs wetenschappelijke journals.
    • De meesterproef is een alternatief voor de scriptie. Het is een selectieve afstudeervorm waarbij je in plaats van een wetenschappelijke scriptie een multimediaal onderzoeks-journalistiek project opzet, uitvoert en produceert en op dit proces op academische wijze reflecteert door middel van een begeleidend paper. In dit project laat je duidelijk zien hoe de kennis en vaardigheden die je tijdens de master hebt geleerd toegepast zijn in het project en welke kennis dit oplevert over het functioneren van de journalistiek in de samenleving (zoals specifiek voor het onderwerp, de aanpak en de productie van jouw meesterproef).
Veelgestelde vragen