De master bestaat in beide afstudeervarianten uit een aaneengesloten reeks van intensieve werkgroepen, practica, workshops en hoorcolleges, aangevuld met een leerwerktraject van (ten minste) drie maanden.
Het 90 EC-programma bestaat uit drie onderling verbonden paden: wetenschappelijke vorming, ambachtelijke vorming en journalistieke verdieping en innovatie. Alle studenten van de opleiding volgen, behoudens de stageperiode en onderdelen uit de track, hetzelfde programma. Hierdoor ontstaat een jaargroep, die de opleiding vrijwel zonder uitzondering aaneengesloten afrondt.
Binnen het curriculum is het uitgangspunt dat de theoretische vakken hetzelfde zijn voor beide tracks en dat een deel van de praktijkvakken trackspecifiek zijn. Het praktijkdeel van het onderwijs vindt plaats in kleine groepen van 16-18 studenten (of subgroepen daarvan); het theoretische deel in een college met 36 of meer studenten.
Het programma van de beide tracks bestaat uit twee fasen. In de eerste fase (wetenschappelijke en ambachtelijke vorming) leer je de beginselen van het vak en het journalistieke handwerk. Je maakt kennis met de belangrijkste genres en gaat aan de slag met eigen producties. Er wordt aandacht besteed aan de historische achtergronden en actuele ontwikkelingen van het medialandschap. Je leert reflecteren op de werking van de journalistiek en verwerft inzicht in wetenschappelijke theorieën over het functioneren van de media. De tweede fase – na de stage – start in periode 3 van het tweede semester en is gericht op journalistieke verdieping en innovatie. Je oefent met uiteenlopende genres, maakt langere producties en volgt gespecialiseerde workshops over onderzoeksprojecten in een multimediale setting. De opleiding wordt afgerond met een scriptie of meesterproef.
Je krijgt een overzicht van de belangrijkste aspecten en ontwikkelingen in het hedendaagse (Nederlandse) medialandschap.
Je ontwikkelt en beoefent de basisvaardigheden van het journalistieke ambacht (zoals schrijven, nieuws herkennen, interviewen, bronnenonderzoek).
Je krijgt een overzicht van de wetenschappelijke bestudering van de journalistiek op basis van actueel, lopend onderzoek aan de UvA.
Je verdiept je in journalistieke technieken, verzorgt zelfstandige producties en focust op reflectie en ethiek.
Je loopt stage bij een (landelijk) kwaliteitsmedium met als onderdeel daarvan een auto-etnografie van deze werkervaring.
Je verdiept je in multimediale vaardigheden met de nadruk op creativiteit, innovatie en onderzoeksjournalistiek.
Je werkt aan je scriptie of meesterproef.
De integratie tussen de academische en beroepsgerichte oriëntatie is zowel zichtbaar binnen individuele vakken als door het hele programma. In het vak Journalism Studies, waarin de wetenschappelijke tradities in de bestudering van de journalistiek worden behandeld, maak je bijvoorbeeld wekelijks opdrachten waarin je actuele thema’s in de journalistiek en media duidt aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Je leert de journalistieke praktijk te reflecteren en te duiden binnen bredere contexten zoals de multiculturele samenleving.
De vaardigheden en technieken die je opdoet in de praktijkvakken hebben allemaal een sterk kritisch-reflectieve component, waarbij we voortdurend met elkaar de discussie aangaan over de manier waarop je als journalist functioneert in de samenleving. Daarbij is nadrukkelijk ruimte voor diverse opvattingen over het vak en de industrie.
Om de aansluiting tussen wetenschap en beroepspraktijk verder te borgen, staan de academische vakken in het teken van actueel, lopend onderzoek van de academische staf van de master. Voor je scriptie sluit jouw onderzoek dan ook altijd aan op zowel de actualiteit als de laatste stand van zaken in de wetenschap.
Studenten worden gestimuleerd om te experimenteren met online, multimediale en platformspecifieke vormen, waaronder liveblogs, podcasts, instastories en datajournalistieke, interactieve en 360-gradenproducties. Hiermee geeft de opleiding invulling aan haar ambitie om creativiteit en innovatie bij haar studenten te stimuleren.
Na de Multimediale redactiewerkplaats ga je op stage. De master oriënteert zich nadrukkelijk op de journalistieke kwaliteitsmedia. Dat blijkt ook uit de keuze voor stageplaatsen bij de landelijke dagbladen, televisiejournaals, actualiteitenrubrieken, onderzoeksjournalistieke collectieven en documentairemakers. Je leert journalistiek bedrijven op basis van de geldende professionele standaarden en ethische codes. Bovendien leer je op een onderbouwde manier kritisch te reflecteren op de journalistiek en je eigen handelen, hetgeen in de kwaliteitsjournalistiek de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden.
Stageverleners voor Journalistiek omvatten o.a. het FD, NRC Handelsblad, Het Parool, de Volkskrant en Trouw. Stageverleners voor Research en redactie omvatten o.a. Argos, AT5, BNR, Brandpunt, documentairemakers, EenVandaag, het Jeugdjournaal, de Keuringsdienst van Waarde, het Klokhuis, Medialogica, de Monitor, Nieuwsuur, NOS, NRC Multimedia en RTL Nieuws. In voorkomende gevallen zijn er nog andere plekken mogelijk.
De tweede fase van de opleiding, na de stage, is grotendeels identiek aan die van de andere track, met een nadruk op journalistieke verdieping, creativiteit en innovatie. Binnen de track Journalistiek volg je journalistieke en audiovisuele genres, waarin de beginselen van de belangrijkste genres op het gebied van achtergrondjournalistiek (reportage, achtergrondverhaal, reconstructie en profiel) verder worden uitgediept. Hierbij besteden we ook aandacht aan verhalende journalistiek en experimentele journalistieke vertelvormen.
Je verdiept je ook in multimedia door het experimenteren met en ontwikkelen van formats voor innovatieve, multimediale vertelvormen, mede aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Aan bod komen onder andere de journalistieke podcast en multimediale werkwijzen en producties
In het Multimediaal onderzoeksjournalistiek project, het afsluitende praktijkonderdeel voordat je met je scriptie of meesterproef begint, komen alle vaardigheden en verworven inzichten uit de opleiding samen. Studenten Journalistiek en Research en redactie werken in teams aan een onderzoeksjournalistiek project dat resulteert in een publiceerbare multimediale productie. Ter afsluiting houden de teams een pitch voor hun docenten en medestudenten, maar ook voor hoofdredacteuren en chefs van verschillende kwaliteitsmedia.
Ter afsluiting van de opleiding kunnen studenten kiezen tussen het maken van een scriptie of een meesterproef.
36 (18 per track).
Dat kan, maar het is een zeer intensieve opleiding en je werkt veel in teams. We adviseren je om extern werk tot een minimum te beperken.
Bij hoge uitzondering is dit mogelijk.